Dag 21 - Air Force Academy Chapel en Aurora - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van mapidun62 - WaarBenJij.nu Dag 21 - Air Force Academy Chapel en Aurora - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van mapidun62 - WaarBenJij.nu

Dag 21 - Air Force Academy Chapel en Aurora

Door: Marion

28 Mei 2015 | Verenigde Staten, Denver

Klokslag 8 uur werden we verwacht aan het ontbijt. Aan tafel maken we kennis met een stel uit Oostenrijk, een stel uit Engeland, 1 man uit Australië en en stel uit Orlando. Leo en Joyce eten ook mee. Het ontbijt is niet zo aan mij besteed: fruitsalade (lekker), eiersoufflé en een cupcake met een stukje peer. Het smaakte allemaal wel, maar je mist toch je boterham. Maar goed, we zaten in goed gezelschap. Het was gezellig aan tafel - er werd druk gekletst.

Pas om 9:20 uur stonden we op van tafel. Ik heb Joyce nog even geholpen de tafel af te ruimen. Toen naar boven onze zoon bellen. Om 10:15 zitten we in de auto. Jammer genoeg kunnen we The Broadmoor Seven Falls niet bezichtigen. Heeft iets te maken met een overstroming en overname van het gebied door een particuliere partij. Jammer.

Dan maar meteen koers naar de Air Force Academy voor de kapel. Maak niet zoals ons de fout de south entrance te nemen. Die is bedoeld voor personeel. Ha, wij in de rij, heel koel onze ID afgeven en zeggen dat we de kapel willen bezoeken. Tja, daarvoor moet je de north entrance nemen mevrouw. Of we meteen even wilde draaien. Heel vriendelijk en eigenlijk niks aan de hand. Kan gebeuren, toch?

Bij de north entrance (exit 156 op de I25 north) worden we gevraagd of we wapens of drugs bij ons hebben. We moeten de achterramen openen en de kofferbak. Daar wordt wat door onze spullen gekeken. Na een oké mogen we door. Het complex is giga groot. We zien het ene sportveld na het andere. Van ver is de kapel al te zien.

Boven is de grootste gebedsruimte: die voor de Protestanten. De ramen van glas-in-lood zijn prachtig en geven een mooi licht. Boven het altaar hangt een 14 meter hoog aluminium kruis dat de vorm heeft van een propellor. Bovenin staat een groot en schitterend orgel.

Beneden zijn drie kleinere gebedsruimten gevestigd: voor de Katholieken, voor de Joden en voor de boeddhisten. De Katholieke kapel heeft een mozaïekmuur achter het altaar. Een aparte ingang geeft toegang tot de Joodse en de Boeddhistische gebedsruimten. Nog een verdieping lager vind je een gebedsruimte voor Moslims. Helaas waren deze ruimtes afgesloten.

Als je hier naar buiten loopt hangen plaketten aan de muur met namen van alle overledenen die ooit op de academy hun opleiding hebben gevolgd. Later deze dag vindt er een ceremonie plaats voor de geslaagden van dit jaar. Daar mogen wij uiteraard niet bij zijn. Op weg naar de parking komen wij eentje tegen. 1 jongeman in vol ornaat: witte broek, blauw jasje, pet en handschoenen. In zijn zwarte schoenen kon je je spiegelen. Trots liep de familie met hem mee. Moeder naast hem, pa erachter met oma en wat overige familiedelen. Nu lopen ze trots naast hem en misschien over een jaar of 2 staan ze aan zijn graf. Het is niet te hopen voor deze jongen.

Op de interstate is het druk. Het is plotseling erg warm en de dag verloopt verder een beetje vreemd. We krijgen honger en nemen een afslag voor Subway. Meteen achter de bocht zijn wegwerkzaamheden die ons alleen maar verder weg leiden van ons doel. Iedereen zoekt een route en het is een rommeltje. Links en rechts worden we ingehaald en de tomtom is helemaal de weg kwijt. Dan maar weer terug naar de interstate.

Gelukkig komen we even later een Jimmy John's tegen. Die kennen wij niet, maar gaan we nu kennis mee maken. We komen binnen en worden begroet door wel heel luide schreeuwmuziek. Een oudere dame wuift ons dichterbij en vraagt wat we willen. We bestellen 2 broodjes en koffie - helaas, ze hebben geen koffie. Arme Piet - hij heeft de cafeïne hard nodig. Na betaling moeten wij een soort van lopende band volgen. Er staat echt waar een rij van zeker 8 medewerkers die allemaal iets met ons broodje doen. Aan het eind van de rij probeert een meisje boven de muziek uit de broodjes aan de juiste man te brengen. Fascinerend, maar ze waren heel lekker. Ze smaakte ons zelfs beter dan Subway.

We gaan nog even langs een winkelstraat, maar als gauw hebben we er allebei genoeg van. Het is 78F, snikheet en wij lopen in de lange broek en vest. Voor het eerst sinds dagen is het heerlijk weer. We gaan naar onze Best Western, checken in en nemen een duik in het zwembad. Douchen, naar de mexicaan en nu op de kamer onze koffer weer verwisselen van winter naar zomer. Heerlijk...............

Morgen gaan we naar de State Capitol en 16th street. Tot dan.

Liefs, Marion en Piet

• 28 Mei 2015 - 09:13

Desiree:

hehe eindelijk mooi weer,geniet er maar van want je weet maar nooit.
    groetjes