Dag 22 - downtown Denver & het Capitol - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van mapidun62 - WaarBenJij.nu Dag 22 - downtown Denver & het Capitol - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van mapidun62 - WaarBenJij.nu

Dag 22 - downtown Denver & het Capitol

Door: Marion

29 Mei 2015 | Verenigde Staten, Denver

Na een heerlijke nachtrust (we zijn maar 1x wakker geschrokken van een luide donderslag) en een even zo heerlijk ontbijt, zitten we om kwart voor 9 in de auto richting het centrum van Denver. Ik heb van van te voren al een parking op internet gezocht vlak bij de State Capitol. Daar kun je de hele dag parkeren voor $ 8,00. Moet je in Heerlen proberen.

Het is heerlijk weer vandaag - 80F. Lekker weer de korte broek aan met een t-shirt en de open schoenen. Bij de parking steken we de straat over voor het Colorado State Capitol. Bezoekers moeten naar binnen via de noord- of zuidingang. Daar staan detectiepoortjes. Na de gebruikelijke veiligheidscontrole staan we in de hal van het gebouw. Je mag het hele gebouw zelf bezichtigen, maar je kunt ook met een rondleiding meegaan. Wij horen dat je de Dome alleen mag zien met rondleiding. Die begint om 10 uur. Komt dat even goed uit, het is 10 voor.

Onze host heet Janice en dit is haar eerste rondleiding. Adam gaat mee voor de ondersteuning. Het gebouw is schitterend. Vanaf de begane grond kijk je 55 meter omhoog tot in de top van de koepel - de Rotunda, De vloeren en muren zijn van marmer: beide uit het plaatsje Marble in Colorado. Het marmer van de trappen komt uit Italië. Er zijn 3 verdiepingen in de Rotunda. Op de 2e verdieping hangen foto's van alle presidenten - alle 44.

Vanachter het raam mogen we een blik werpen op de kamer van de senaat (the senate chamber), het huis van de vertegenwoordigers (house of the Representatives) en het hoge gerechtshof ( house of the High Supreme Court Chambers). De eerste 2 waren ze aan het renoveren, de laatste is voorgoed gesloten. Wegens plaatsgebrek is het gerechtshof verhuisd naar een andere locatie.

Er zitten 4 Britten in ons gezelschap en die willen alles weten over de politiek in Amerika. En in Engeland gaat het heel anders. Wat men zoal verdient met dit werk en nog wat meer van dit soort vragen. Gelukkig kapt Adam op enig moment het gezever af. We moeten door want om 11 uur start een nieuwe rondleiding. Gelukkig........wie boeit dat nou allemaal.

Na de hele Rotunda gezien te hebben, lopen we richting de dome. Die is niet met een lift te bereiken - hiervoor moet je 125 treden omhoog. Enkele mensen verlaten de groep - wij gaan verder. Na het klimwerk staan we buiten op de dome in het zonnetje. Met een 360 graden uitzicht over de binnenstad van Denver. Janice en Adam verlaten de groep, wij mogen verder het gebouw en het uitzicht bekijken zolang we zelf willen.
We genieten beide enorm van dit prachtige gebouw. Ben je ooit in Denver, sla dit dan beslist niet over.

Als we echt alles gezien hebben steken we de straat over voor de Denver’s Cathedral of the Immaculate Conception. Een mooie kathedraal die we bovenop de dome al zagen liggen. Piet had iets van "alweer een kerk?" en was blij dat er diverse mensen aan het bidden waren en de pastoor de mis aan het voorbereiden was. Dat was voor Piet een teken om snel naar buiten te gaan. We wilden niet storen. Jaja.

Goed, dan maar naar 16th street mall, dé straat in Denver. Dit is een voetgangersstraat van 2 kilometer lang. Op internet zag het leuk uit met al die terrasjes. Eindelijk een een plek in Amerika waar je gewoon lekker op een terras kunt zitten, genieten van een biertje en een cola. Blijken het allemaal terrassen te zijn van restaurants. Valt dat even tegen. Er liggen heel veel kantoorcomplexen aan de straat. Tijdens lunchuur stromen de terrasjes vol met zakenmensen.

In de straat rijden elektrische bussen op en neer. Op de hoek van iedere dwarsstraat is een halte waar je in en uit kunt stappen. Het vervoer is gratis. We lopen echter - rechts op en links af. Er zijn heel weinig winkels. We lunchen in een broodjeszaak, drinken koffie en cola in een andere zaak en hebben het om 15 uur wel gezien. Het valt ons eerlijk gezegd een beetje tegen.

We besluiten richting auto te gaan. Kunnen we even langs een Best Buy. Piet zoekt een trimmer voor zijn sik. Vlak bij ons hotel ligt een Best Buy. Maar we gaan eerst een uurtje zwemmen en bubbelen. Daarna douchen en eten. Als we naar de best buy willen lopen, regent het. Dan maar de auto. Zonde voor die ene kilometer, maar het regent best hard. In de Best Buy hebben ze geen trimmers, alleen scheerapparaten. Dan maar eens bij de Walmart proberen. Die ligt achterom bij ons hotel. Die hebben hem wel. Gelukkig, want Piet wilde zijn sik al afscheren en dat ziet echt niet uit.

Morgen weten we nog niet wat we gaan doen. Blijft dus een verrassing, ook voor ons. Tot morgen.

Marion en Piet

• 29 Mei 2015 - 13:37

Anita :

Hoi Fam. Sonnemansjes wil even weten hoeveel is 80 F heb er geen idee van hoe warm dat is zo te zien gaat het prettig af met jullie zijn jullie al bruin denk dat 80F best warm is hier gaat alles goed ik laat nog wel iets horen van ons nog een gezellige vakantie in Amerika en tot vlug kijkens van jullie