Dag 29 - Fiery Furnace walk - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van mapidun62 - WaarBenJij.nu Dag 29 - Fiery Furnace walk - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van mapidun62 - WaarBenJij.nu

Dag 29 - Fiery Furnace walk

Door: Marion

05 Juni 2015 | Verenigde Staten, Moab

Vanochtend vroeg uit de veren. We moeten ons om kwart voor 9 op de parking van de Fiery Furnace Viewpoint melden. De parkranger is er al: ze bekijkt onze tickets en vraagt waar we vandaan komen. Er is nog een Nederlands (jonger) stel, een stel Duitsers van onze leeftijd en 2 mannen uit Florida en 2 mannen uit Colorado. We wachten nog op een groep van 15 personen. Dan zijn we compleet. Om 9 uur is de groep er nog niet. De ranger besluit nog 5 minuten te wachten. Om 5 over 9 starten we onze wandeling met 10 personen.

Hoewel de naam anders doet vermoeden is het gebied relatief koel omdat de route grotendeels in de schaduw is. In de zomer is het wel aan te raden om de wandeling in de ochtend te maken. Er dient ruim van te voren gereserveerd te worden. Dit kan bij het visitor center, maar ook online. Neem voldoende water mee en zorg voor een rugzak zodat je beide handen vrij hebt bij het klimmen.

We krijgen instructies: je moet je knie kunnen buigen tot taillehoogte. Hierover straks meer. Je bent verplicht wandelschoenen te dragen. En je moet niet bang zijn om van de ene rots naar de andere te springen met daartussen een afgrond. Ook komen we nauwe doorgangen tegen. Dus.........als iemand nog terug wilt, dan kan dat nu. Start je eenmaal aan de wandeling, dan moet je door. Je kunt niet halverwege terug. Het is een labyrint en je verdwaald heel makkelijk. Er loopt immers geen echt pad. Bij de nauwe doorgangen keek ze trouwens niet speciaal naar mij, dus ik ga er van uit dat ik nog binnen de veilige afmetingen hoor. Haha. De wandeling duurt 3 uur en is ongeveer 5 km rond.

Het tempo zit er meteen goed in. De ranger is ongeveer 25 jaar en een lat. Met vermoedelijk een goede conditie. Want het gaat flink bergop en het gaat snel. Toch houden we het nog allemaal bij - logisch, we zijn net begonnen. Aan de andere kant gaat het af en dan krijgen we een vlak stuk. De ranger houdt een praatje over het milieu en dan gaat de pret beginnen. Eerst moeten we over een flink stuk rotsen lopen van verschillend formaat. Het wordt dus hoge opstappen maken en diepe afstappen. De ranger doet voor hoe je dat het beste kunt aanpakken. Je kunt je handen gebruiken.

Na de eerste kennismaking komt de 2e uitleg. We staan in een kloof met een soort grot en een natuurlijke brug. De ranger nodigt de smalle onder ons uit om een wel heel erg nauwe doorgang te ontdekken. Het is een opening die je liggend door moet en doorkruipen tot aan de andere kant. Er zijn 3 die het aandurven.

Verder kom je nog tegen als obstakels:
Een opstap op heuphoogte;
Een smalle richel waar je overheen moet;
Afglijdende rotsen die je op je bips moet afglijden of moet overspringen;
Nauwe doorgangen met weinig plaats om de voeten echt goed neer te zetten;
Spleten waar je op handen en voeten en bips en voeten vooruit moet komen.

OP het einde blijft het bij licht geklauter en gespring. Het is even na 12 uur als we de ranger bedanken voor haar geweldige tour.

Het is een schitterende wandeling en we hebben enorm genoten. Van het avontuur en van de omgeving waarin je loopt. De wandeling is echter niet voor iedereen geschikt is. Het is zeker geen easy wandeling, maar ook niet echt heel moeilijk. Het vergt wat lenigheid en conditie. Want het tempo tussen de verhaaltjes door ligt hoog.

Laat je dus vooral niet afschrikken. Het is een heel avontuur en je komt ergens waar je normaal nooit komt.

• 05 Juni 2015 - 07:54

Dolly:

Wow, ziet er schitterend uit. Inderdaad niet een wandeling voor iedereen.

• 05 Juni 2015 - 12:47

Desiree:

Sow dat ziet er cool uit,en marion complimenten zag er goed uit.Piet had natuurlijk het makkelijkere pad....omdat we hem nergens zien(knipoog).

gr uit brunssum